Citat:
Ursprungligen postat av jake
Menar du domäner som du tidigare ej valt att förnya eller sålt, men som man ändå faktureras för?
Jag har också hittat några sådana tidigare, men är orolig för att jag har betalat ganska mycket för mycket genom årens lopp.
|
Jag jämför ännu en gång...
De senaste 18 åren har jag haft mina sajter och domäner utspridda på cirka tio utländska (mestadels amerikanska) servrar:
- Ibland när jag reggat domäner hos svenska aktörer har det tagit upp till 24 timmar innan domänen är reggad. Hos icke-svenska brukar det maximalt ta någon upp till några minuter innan WHOIS är ändrat. Den snabbaste och säkraste whois-tjänsten jag känner till är fö den hos Domaintools.
- Jag har mig veterligen aldrig fått dubbla räkningar hos dessa utländska aktörer. ALDRIG.
- Hos svenska aktörer har jag ofta gått fullkomligt vilse i kontrollpanelen och fått mejla support för att få hjälp att göra så enkla saker som att ändra i DNS, ändra ägaruppgifter, få ut en authkod osv. Detta har (vad jag minns) aldrig hänt hos de utländska aktörerna. I varje fall inte de senaste tio åren. Tvärtom har det räckt med ett par knapptryckningar för att fixa det. Och det är ju knappast en språkförbistring det handlar om
- Nertiden är extremt låg hos de utländska aktörerna jag använt. Priserna är dessutom pressade på både domäner som hosting, så argumentet att man får det man betalar för blir lite missvisande i detta fall.
- Borde inte Sverige ligga i framkant även beträffande hosting? På många sätt känns det som gamla svedala ligger 15 år bakom de världsledande företagen i Europa och USA.
Ps. Det här avser inte Binero specifikt, utan flertalet av de större svenska aktörerna jag testat.