Citat:
Ursprungligen postat av nilsi
Jag tror det bästa är om du kommer på något själv.
Sen säkerställer du att det faktiskt finns ett behov genom intervjur, denna hjälpe mig mycket att inse vad det var jag skulle bygga:
https://www.youtube.com/watch?v=O_xjb7LB7VY
Ett annat alternativ är att gå på startup träffar, och träffa folk med idéer. Alternativt leta efter startups som verkar intressanta och fråga om dem behöver hjälp :-)
|
Leta efter ett problem i kundens vardag som kunden är beredd att betala (eller göra ett åtagande (i form av tid, rykte eller pengar)) för att lösa. Det är väl en kort sammanfattning av videon på YouType.
Lyssna inte på vad kunden säger, utan lär dig vad kunden gör, och varför!
En produktidé är inte så mycket värd, däremot kunskap om kundens problem och kundens vilja att betala för att lösa sitt problem (dvs kundens behov).
Det är inte lätt att tänka och göra så, men om man åtminstone är medveten om hur man ska gå illväga för att analysera kundens behov så är man något på spåren. Hade det varit lätt så hade alla varit miljardärer.
Grunden är att man alltid ska utgå från kundens behov, inte från "leverantörens" idé. Man ska inte ha en lösning som söker ett problem att lösa, utan man ska utgå från problemet och leta efter en lösning.