Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
Metro lyckas både distribuera en papperstidning och driva en webbplats enbart med reklamintäkter, men gammelmedia som nu tar betalt för både fysisk och digital läsning går på knäna. Visst SvD och DN kanske har 1-2 serier vardera per år som kan räknas som "grävande journalistik" men i övrigt är det ju mestadels klickbeten och utkablingar från TT/AFP/etc.
Metro får väl inte ens presstöd (i Sverige) som gammelmedia får?
|
2013
Tidnings Aktiebolaget Metro: -20 miljoner kr, 51 anställda
AB Dagens Nyheter: +112 miljoner kr, 283 anställda
Din beskrivning är väl inte helt verklighetstrogen?

Visst har många av de tryckta tidningarna svårt att göra övergången till det nya mediaklimatet men det blir säkerligen bättre med tiden.
Att leva enbart på reklamintäkter ger knappast kvalitetsjournalistik. Metro är ju bottenskrapet i Sverige och antalet läsvärda och seriösa artiklar som producerats på egen hand är lätträknade.