Visa ett inlägg
Oläst 2015-03-08, 13:30 #1
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Så kan det kännas. :-) Denna diskussionen är intressant för någonstans kommer dessa attacker kräva en del samarbeten framöver - tror jag. Dvs ISPs och infrastrukturleverantörer gör rätt i att hålla en dialog framöver. Tyvärr har det ju krävt att PTS nu gått in och styrt upp våra drakar som Telia som nu "måste" tala med sina konkurrenter om hur de hanterar att inte ta ner halva sverige för någon hackar ett par rotrar - som ju hände häromveckan. Blir snabbt en samhällsfråga för vårt lilla land. Går inte en vecka utan att någon myndighet eller större leverantör drar ner viktiga tjänster pga denna typen av attacker.
Fast nullroute/blackhole funnits i evigheter, någon får ändå ta kostnaden. Om en ISP ska svälja kanske 100G åt dig för tjänster på IP som attackeras vill dom självklart ha betalt för trafik och tjänsten.

Sedan krävs det snabbare respons mellan ISP och så än idag, dock svårt hantera stora botnät effektivt. Dock kan jag tänka mig mer övervakning och filtrering på dom stora knutpunkter i framtiden. Enda ställen men kan centralisera och effektivt göra saker på stora attacker
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat