Ämne: Thailand
Visa ett inlägg
Oläst 2015-02-16, 16:22 #56
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Sedan jag flyttade hit har jag besökt ett tiotal svenska vänner som hamnat på Bangkok Samui Hospital (jo, det heter så) pga en allsköns massa åkommor. Det har varit motorcykelolyckor, denguefeber, förstorad mjälte, matförgiftningar och lite annat. De flesta av dessa har varit 25-35 år, så det är inte bara "gamlingar" som hamnar på sjukhus.

Sjukhusräkningarna har hamnat på mellan någon tusenlapp till flera hundra tusen kronor per person!

På vissa av turistorterna lovar jag att ni hellre hamnar på privatsjukhus än på det statliga motsvarande. Samui (och öarna häromkring) är bra exempel på sådana ställen. Den statliga thailändska vårdens kvalitet skiljer sig ganska markant mellan olika provinser och städer.

Själv har jag bara spenderat en natt på thailändskt (statligt) sjukhus *ta i trä*. Det visade sig vara vätskebrist/saltbrist/uttorkning. Min försäkring hade naturligtvis täckt det, men eftersom räkningen gick på 1500 baht (inkl privat rum med luftkonditionering och TV) så betalade jag ändå för att slippa krångel med papperexercis och eventuell försämrad premie. Detta var INTE på Samui, utan i Takua Pa. Ett sjukhus som för övrigt bär på en mycket tragisk historia. Det var dit en stor del av de skadade och döda fördes efter tsunamin, 2004. Tur att man inte tror på spöken!

Senast redigerad av Captain Thailand den 2015-02-16 klockan 16:28
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat