Ämne: Thailand
Visa ett inlägg
Oläst 2015-02-16, 10:10 #55
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Värt att notera är att Thailands kung Bhumibol vårdas på statligt sjukhus, ej privat. Givetvis har han en helt annan prioritet än vanliga människor, men värt att notera att de sjuksköterskor och läkare som möter honom antagligen även vårdar andra patienter på sjukhuset.

Försök inte feltolka mig nu och få det att låta som att jag säger att alla Thailändare får samma vård som kungen. Men det jag säger är att han vårdas på statligt sjukhus med läkare och sjuksköterskor som arbetar inom den statliga sjukvården.
Jag säger inte statlig eller offentlig vård är dålig i form av kompetens eller utrustning eller läkarna. (Om vi pratar Sverige nu) Även om du säkert hittar högre kompetens över hela kedjan på dom bättre privata sjukhusen i världen.

Problem är det är skattefinansierat, alltså landstinget har en budget som ska räcka. Eller som det inte gör vilket skapat stor belastning. Och man får prioritera folk och vårdinsattser.

Problem är en person som är en belastning för landet och inte betalar något kan få vård för flera miljoner.

Så suger för folk är belastning för samhället och dom rika blir rånade för dom parasiter ska få gratis vård.

Så hade folk faktiskt betalat marknadspriser för sin egen vård baserat som övrig försäkrings premie och låter dom som inte gör inte få komma dit hade offentlig vård funkat bra med. Självklart inte samma nivå service med eget rum utan boskapsklass behandling. Men effektivare flöde.

Sedan bör man inte klaga på vården om man inte själv samtidigt väljer privat försäkring. Eller klaga på dålig vård om man är för alla ska få gratis vård. Då får man acceptera vara en del av boskspsklass som ska behandlas efter det. ska du dela med andra får man offra kvalitén för sig själv med

Senast redigerad av patrikweb den 2015-02-16 klockan 10:18
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat