Det är klart att målet en dag är att få tillbaka pengarna på domänen USA.se men det är samtidigt ingen sak som måste hända direkt, det får ta den tid det tar. Det är inget vi förväntar oss ska gå snabbt men samtidigt tycker jag det är viktigt att se köp av bra domäner som en långsiktig investering och inte en kostnad. För skulle vi misslyckas så tror jag fortfarande att värdet i domänen kommer att finnas kvar... eller så kan man slå ut priset på en 10 år...?
Anledningen till varför vi köpte USA.se var för att vi någon månad innan domänsläppet köpte USA.nu här på WN. Vårt mål var egentligen att det var USA.nu vi skulle göra till en bra USA-sidan men så helt plötsligt, nästan innan vi hann börja kom nyheten att landsadresser skulle släppas på aktion. Det var inte riktigt vad vi ville då...
Vad gör man då? Skulle vi fortfarande satsa på USA.nu eller verkligen försöka vinna budgivningen. Efter någon enkät med mera kom vi fram till att förväxlingsrisken mellan ett .NU och .SE domän var stor, där många som återvänder missar att det var .nu, och inte .se. Efter mycket utvärderande satte vi ett maxbud som vi bjöd ett par min innan slutet.
Det kändes som att värdet på alla landsadresser.NU tappade mycket i värde direkt?
Här kan ni läsa lite om vad som är tanken med sidan nu
http://www.usa.se/om-sidan/.
Tittar man på länken som Thomas visade så verkar det ju finnas en del fördelar även med att få folk till sidan via adwords eller en googlesökning. En annan fördel vi ansåg med domänen var att trovärdigheten för att boka en resa var mycket stor.