Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2010
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jun 2010
|
MrClick:
Börja med det du är bra på, vilket jag misstänker är att bygga webbplatser. Börja inte fundera på vilken VPS du ska ha nu, utan färdigställ sin webbplats och slipa på den så mycket som möjligt (inte för mycket dock, då kommer du aldrig live).
Sen när sajten är live kan du börja med optimeringar och se vart flaskhalsarna sitter allteftersom sajten växer. Nu vet jag inte vad det är för system du har men du kanske kommer långt med ett vanligt webbhotell till en början.
Om du vid det skedet (när du börjar växa ur ditt webbhotell) fortfarande inte känner dig bekväm att skapa en egen VPS, så rekommenderar jag skarpt en sk. Managed Server. Många (om inte alla) av de större aktörerna har en sådan tjänst och går ut på att dom hanterar servern, står för brandväggen, konfar webbservern/databasen, uppdaterar/patchar operativsystemet osv osv. Tro mig, detta är inget du vill göra om du inte verkligen vet vad du gör. Det enda du gör är att du får FTP-access (eller liknande) till webbserverns hostmapp och en öppning mot databasen för att kunna hantera din webbplats.
Visst, att göra allt själv är ett sätt att lära sig men då ska du ha råd med att allt kan gå åt pipsvängen med om du gör minsta misstag.
Att skapa en VPS och "learn as you go" är _inget_ jag rekommenderar dig att göra när det gäller en live site (möjligen om det är i samband med utvecklingen). Fokusera och lägg din tid på det du är bäst på och det du tycker är kul!
Senast redigerad av gregoff den 2015-01-19 klockan 22:33
|