Citat:
Ursprungligen postat av MrClick
Hej,
Jag håller på att starta upp en sajt som på sikt kommer ha en del trafik, siktet är på 150 000 unika besök och uppåt per månad. Jag har förstått så pass mycket att jag kan utesluta ett vanligt webbhotell, men jag kan ingenting om servrar.
|
Det beror helt på typ av tjänst. Är det statiska sidor så borde det funka på ett helt vanligt webbhotell, men kräver din hemsida backendprogrammering (PHP, Ruby, Python t.ex) och databaser kanske det blir lite segare.
Citat:
I dagsläget har jag ett tiotal sajter som är uppe och snurrar men där räcker webbhotellskapaciteten långa vägar. Men om jag skaffar mig en server istället så behöver jag ju inte webbhotellet. Hur fungerar det då?
|
Korrekt, du kan lägga alla dina sidor på samma server och på så vis slippa webbhotellsavgiften. Du pekar helt enkelt dina domäner till servern IP-adress.
Citat:
Kostar det per domän som man kopplar till servern? Har för mig att jag läst någon gång att man måste "köpa ip-adresser" eller liknande. Men jag kanske är ute och cyklar?
|
Nej, du kan lägga obegränsat antal sajter på samma IP-adress. Det du har läst kan vara att om man ska köra HTTPS och ha stöd för riktigt gamla webbläsare måste du ha unika IP-adresser per domän.
Citat:
Är det svårt att sätta upp en dedikerad server/vps? Kostar mjukvaran att köpa? Vart får man tag i mjukvaran? Är det svårare att installera dessa program på en server än en vanlig dator? Är det värt att ta ett "systemförvaltningspaket" hos någon av alla leverantörer för att slippa detta?
|
Jag gissar att du inte har någon erfarenhet av Linux. Linux är svårt i början och som tidigare nämn är det en dålig ide att försöka få igång 10 produktionssajter på en server utan erfarenhet. Allt du behöver för att drifta dina webbsajter på en linuxserver finns som open-source (gratis).
Väljer du istället den andra vägen, Windows server så är tröskeln betydligt lägre, men du åker på licensavgifter för windows server. Då kan du administrera den via fjärrskrivbord. En windowsserver behöver generellt sätt vara kraftfullare för att hantera samma mängd trafik och jag skulle verkligen inte rekommendera att drifta på windows server om du inte bygger ASP.NET sajter.
Citat:
Var kan man lära sig sånt här annars?
|
Om du verkligen vill lära dig linux, installera ubuntu desktop så att du kan välja att starta det eller windows när du startar din dator (Välj engelska som systemspråk så är det lättare att googla efter lösningar när du får felmeddelanden). Googla "linux webserver" och försök få upp en webbserver på din hemdator till en hello-world-hemsida (hint: Apache eller nginx är vad du ska installera) Vill du inte köra din "lekserver" på din egna dator kan du skaffa en VPS för 5 dollar i månaden på digitalocean.com, men då får du inget skrivbord utan enbart en terminal (en kommandotolk). Om du har en gammal dator liggandes någonstans så funkar den utmärkt också. Internet kryllar av information om detta, låt google, stackoverflow.com och askubuntu.com bli dina bästa vänner.
Citat:
Är det värt att lägga ned den tiden och lära sig eller ska man betala och låta någon annan sköta den? Tar tacksamt emot tips om allt som kan vara nyttigt och veta
|
Det handlar om vilja och motivation, jag var en gång i tiden novis på linux, jag skulle fortfarande inte kalla mig någon expert 7 år efter att jag installerade min första linuxmaskin men jag driftar sajter som har långt över det besökarantalet du nämner.
Jag tror dock som tidigare talare att du ska koncentrera dig på att bygga produkten och inte att försöka få den att klara massor av trafik, ta tag i det problemet när det kommer.