Citat:
Ursprungligen postat av erebos
Om det där med sharialagarna stämmer så har mänskligheten problem framöver.....
|
Listan är helt anpassad för att öka stigmatiseringen av muslimer. Vissa delar och tolkningar kan ses i en del diktatoriska stater som levt med krig större delen av senaste 70-80 åren men har i stort sett inget stöd i andra områden. Andra punkter som den som precis nämndes om "taqiyya" är så förvanskad att den inte ens påminner om dess betydelse (den allmänt vedertagna betydelsen bland muslimer är att man kan göra avsteg från, eller dölja, sin tro i syfte att rädda sitt liv förutsatt att ingen oskyldig person riskerar sitt liv på grund av det). Andra punkter är långtgående tolkningar som används i några enstaka diktaturer. Nu vill jag absolut inte försvara alla sharia-lagar, men om man ska bilda en uppfattning om dem så bör man ha en bättre källa än den som vill demonisera muslimer.
Själv tycker jag dock ändå att det hyffsat stora stödet för sharia bland unga västerländska muslimer är ett problem. I ett sekulariserat samhälle finns inte utrymme för ett religiöst rättssystem. Men för mig är det absolut värsta sättet att uttrycka det missnöjet att hetsa mot islam och muslimer i allmänhet. Det skapar mer hat, polarisering och radikalisering. Rikta kritiken dit den hör hemma, anses det vara hos 1,8 miljarder människor och dess tro ... då kanske man bör fundera på om man hamnat rätt...