Visa ett inlägg
Oläst 2015-01-09, 20:39 #21
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Jo, det finns tyvärr en svaghet & den svagheten är du. Jag tror du har, som många andra, blivit troligt egenkär i ditt egna projekt, många bli förblindade av sin egna kärlek så dom analyserar inte sin idé med kritiska ögon.

Dessutom säger du att du är förvånad över att ingen nappar på ditt generösa erbjudande, det är ju "generositeten" som är ditt problem, speciellt när du säger att du inom kort kan omsätta flera miljarder kr men ändå ger du bort 50% för 90´000kr, ALLA investerare tänker, fullt korrekt också att "hmm, här ligger det nog en hund begraven", för varför skulle någon ge bort 50% för 90´000kr som har en påstådd potential att vara värd flera miljarder, att din anledning är att du kan lansera det snabbare köper jag inte.

Dessutom säger du att du är en av världens(!) bästa inom detta området, detta rimmar också illa för investerare & partners, om du nu är världens bästa inom detta området, ända sedan 1998 dessutom så undrar man om ditt påstående om "en av världens bästa" verkligen stämmer, på 17 år har du bara kommit till den nivån att du frågar om samarbetspartners på WN? Har man haft 17 år på sig & dessutom är en av världens bästa så förväntar man ju sig att du skulle ha kunnat ta dig längre än så.

Sen säger du att den svenska konkurrenten har ett problem & det är att dom behöver extern hjälp, du ser det som en nackdel, jag själv ser det som en fördel, det är en enorm fördel i detta fallet att behöva extern hjälp då det ökar antalet produkter & tjänster i deras utbud exponentiellt jämfört med dig. Inbilla dig att du äger en klädbutik där du totalvägrar att sälja återförsäljares kläder utan vrångt "jag skall minsann sy mina egna kläder & sälja", din konkurrent säljer gladeligen en massa SKU:er från diverse "externa" hjälp saker, vem har högst potential till stor försäljning & vilken butik lockar flest kunder?

Sen har du nog inte gjort en korrekt konkurrensanalys heller för du jämför bara med företag som är EXAKT identisk med dig själv, exakt samma produkttyp & exakt samma kundexponerings typ. Tyvärr har du enorma IT-jättar som konkurrenter globalt, småföretag som Apple, Google, Amazon osv erbjuder liknande produkter, inte samma produkter eftersom du valt att inte ta emot extern hjälp, men liknande produkter hursom, dina kunder kan garanterat hitta liknande hos dessa företag, det finns även svenska företag med samma produktidé som dig men annan distributionsmodell & kundexponering, din distributionsmodell är dessutom ganska förlegad, skitbra på 90-talet, år 2015: NEPP, var en jäkla många år sedan folket började ignorera denna typen av distribution inom denna kategorin, speciellt när det gäller egenproducerat som envisas med. Apple, Google & Amazon lyckas just för att dom tar extern hjälp, något som du påstår är ett problem hos din svenske konkurrent vilket är lite komiskt.


Det finns massor av svagheter men din förmåga att helt blunda för dessa & helt å hållet inte ens identifiera dessa är ett extremt stort varningstecken för investerare & samarbetspartners.

Jag säger inte detta för att vara taskig men har sett din attityd allt för ofta, du blundar för alla nackdelar & är otroligt naiv, du VILL att marknaden skall tillåta dig att ha miljarder i omsättning MEN vägrar förstå att det är skillnad på vilja & verklighet.

Det är bra att drömma stort men någongång måste man vara realistisk & basera sina saker på hur verkligheten ser ut.

Senast redigerad av JesperA den 2015-01-09 klockan 20:44
JesperA är inte uppkopplad