Nu handlar inte tråden om hur designen av ett e-handelssystem ska se ut, men jag skulle rekommendera att lägga över själva betaltransaktionerna för en order/faktura i en helt egen modell/tabell för att slippa det extraarbete som uppstår när nya betalningsmetoder ska läggas in i systemet. Att lägga till en ny kolumn för varje betalningsmetod blir rörigt i längden, och det blir även svårt att lagra information om t.e.x en korttransaktion. Ett tips bara.
Förutom i vissa undantag (när presentkortet t.ex. bara gäller böcker), skiljer sig inte ett presentkort från kontanter, kort eller faktura vad gäller moms. Momsen beräknas aldrig på summan av kundinbetalningar, utan på den momspliktiga försäljningen. Hur hanterar du ett presentkort i systemet nu? Jag skulle själv hantera ett presentkort som vilken annan produkt som helst, och därför lagra presentkortet som en vanlig orderrad.
Dock, för att du ska kunna rapportera försäljningen på rätt sätt behöver du kunna ange en varugrupp för varje produkt. I det mest enkla fallet klarar du dig med två olika varugrupper, men många företag behöver flera olika. Varje varugrupp ska kunna ställas in för 0%, 6%, 12% eller 25% moms samt gärna vilket konto försäljningen ska bokföras mot. Exempel på varugrupper i ett litet företag är,
- Varor, 25% moms, konto 3001
- Tjänster, 25% moms, konto 3001
- Böcker, 6% moms, konto 3003
- Presentkort, momsfritt, konto 2421
När kunden sedan använder ett presentkort ska du hantera det som ett betalningsmedel, och inte som en rabattkod eller liknande för då kommer momsen att vara felaktig.
I försäljningsjournalen för månaden/veckan/dagen skriver du dels ut försäljningen (exkl moms) uppdelat på de olika varugrupperna, men även på vilket sätt kunderna har betalat (Kort, faktura, presentkort), och sedan momsen som du får räkna ut med hjälp av vilken varugrupp de olika produkter tillhör.
Citat:
Så det viktiga jag måste göra är då att klargöra att klienten måste lägga på ett momskonto i 19xx serien för att bli hanterad som en insättning från kund.
|
Nej, kunden ska inte behöva lägga in något momskonto. Momsen hanteras även på konto 26xx. 19xx är t.ex kassa och bank.
Citat:
Jag har en tabell just nu där transaktioner läggs för t.ex kortbetalningar. Jag har valt att även logga användandet av presentkort där, för att få någon typ av historik kopplad till ordern. En order i sig kan ju ha många olika artiklar.
Ovanpå det, så har jag en yta just nu för Bokföringsunderlag där man själv för ansvara för att skriva in hur och vad som kommit in i pengar, samt i vilken form: faktura, kort, kontant samt nu presentkort.
Exempel:
Fakturadatum Tid Fakturanr Fortnox Order-ID Kund Rubrik Kontant Kort / Bank Faktura Presentkort Ex. moms Inkl. moms
2014-12-01 11:02 9898680 348 6760 A... Å... 2014-12-01 13:15 (45 min) - Nybesök Naprapat - förebyggande/hälsovård - Vallentuna 450,00 0,00 0,00 0,00 425,00 450,00
|
Som jag skrev ovan, hantera alla in och utbetalningar som transaktioner i en egen tabell och skippa kolumnerna Kontant, kort/bank, faktura, presentkort.
Jag skulle även rekommendera att inte arbeta med summor inklusive moms i databasen, utan försök lagra summor exklusive moms och räkna sedan ut momsen och slutsumma via systemet.