Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking
Tack för den utförliga förklaringen! Jag anade att det skulle vara så pass komplicerat med diverse regler etc.
Det här som det gäller är väl inte egentligen ett ehandelssystem, men ett bokningssystem där man som kund kan köpa presentkort åt annan. Idag så har jag gjort så att en viss artikel / produkt kan agera som underlag för presentkort. Så man bockar i "Är presentkort", och sen har jag en separat log som räknar ner värdet över tid på köpt produkt / presentkort. Detta i sig fungerar.
Angående att använda presentkortets värde som rabatt, för att förenkla saker. Varför blir det egentligen fel på momsen?
Jag menar, du har ju en produkt värd säg 1000 kr, sen kan man ju av alla möjliga olika anledningar säga att kunden bara behöver betala t.ex 500 kr av dessa 1000 kr, och att ena 500 kr faller bort och momsen halvas ju oxå. När blir det fel?
|
Ett presentkort är ingen rabatt, det är ett betalmedel som är ett bevis på en fordran mot en handlare.
Försäljning av presentkort innefattar inte moms, det är överföring av likvid från ett betalmedel till ett annat.
När varan säljs betalar du med ett eller flera betalalternativ (nu tar vi fysisk värld för att förenkla beskrivningen).
Du köper något för 1000 SEK.
Du betalar 500 med presentkort
Du betalar 200 med kontanter
Du betalar 300 med kort
Momsen är fortfarande 200 SEK (om det är en 25%-vara). Betalmedel är bara avräkning av en skuld mot handlaren.
Vid försäljning av presentkortet bokar du mot 19xx (kassa) och sedan mot exempelvis 2421 (ej inlösta presentkort). Ingen moms.
När varan säljs bokar du beloppen mot respektive betalsätt, lagerminskning och kost på sedvanligt vis och sist momsen mot momskontot.