Medlem
|
|
Reg.datum: Apr 2011
|
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2011
|
Presentkort är sjukt bökigt.
- Presentkort är giltiga i 10 år, om man inte anger något annat på presentkortet.
- Person A köper ett presentkort från företag B: Företag B har nu en skuld till person A (A har köpt något av B men inte fått något för det, än).
- Person A väntar i tio år med att använda det (det går ut). Nu, tio år senare, kan företag B tillgodoräkna sig presentkortets värde som ren vinst.
- Person A använder 30% av presentkortet. 70% kvarstår som skuld från företag B till person A. Jag skulle vilja se den som i domstol kan vinna en annan argumentation såsom att de 70 procenten tillfaller B om man inte använder hela beloppet.
- Köper man en vara för 1000 kronor och betalar detta med ett presentkort på 500 kronor ska man kunna betala resterande del med andra betalsätt.
- Ditt e-handelssystem ska alltså klara av att man betalar fem ordrar med ett och samma presentkort, och tvärtom att man ska kunna betala en order med fem olika presentkort. Som en extra bonus ska man, som beskrivet ovan, kunna kombinera presentkortsbetalningar med andra betalsätt.
Nu börjar det roliga:
- Inga betalleverantörer (Dibs, Klarna osv) har stöd för detta scenario. Du kan (förenklat) bara skicka in hela beloppet samt en rabatt till samtliga svenska PSPer. I praktiken får du ett momsfel då man ska betala moms på hela beloppet och inte på 500 kr (1000-500). Inte ett problem för privatpersoner, men väl för företag.
- Endast en e-handelsleverantör (vad jag vet) har stöd för att hantera alla dessa scenarion nämnda ovan. Det är SiteDirect (där jag tidigare var anställd). Resterande e-handelsleverantörer hade när jag slutade på SiteDirect inte stöd för detta. Spelar inte så stor roll egentligen då PSPer inte stödjer det heller.
|