Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Men det känns inte konstruktivt att "det här är en domainer och hen har registrerat för att göra på detta sätt".
Det är samma misstag som att säga att domainer startar vid X antal domäner..
Olika betraktares ögon kan variera mellan 1 (outnyttjad domän) till tusentals..
|
Fast det är ju ganska uppenbart att er egen definition på en domänpirat i det här fallet är en person som registrerar domännamn i spekulativt syfte, oavsett antal. Och det är väll det som är lite kärnan i problematiken här, varför svartmåla personer med den affärsidén när det är dessa personer som står för en stor del av antalet registrerade domännamn och därmed era intäkter. Om inte dessa "domänpirater" fanns skulle antalet registrerade .SE domännamn vara en bråkdel av vad det är idag, ni har ju statistik på användandet själva,
https://www.iis.se/domaner/statistik/anvandning/.
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Vidare gör du misstaget att tro att .SE sätter priserna mot slutkund, vilket är fel.
Det stämmer som många registrarföreträdare berättat på WN, att .SE subventionerar sina partners återförsäljarkostnad under vissa perioder.
Hur sedan registrarerna väljer att utmärka sig gentemot sina kollegor i branschen på - dvs genom egna utformade kampanjer eller genom att sänka slutkundspriserna .. ja det vet vi ju svaret på.
Jag hade förstått kritiken om .SE subventionerat priset mot slutkund, men så är ju inte riktigt fallet..
|
Det där är ju som att säga att volvo inte styr slutkundspriset på sina bilar. Er prissättning mot registrarerna återspeglas självklart i registrarers prissättning gentemot slutkunder. Att IIS historiskt har använt olika sorters kampanjer gentemot registrererna för att få upp antalet registrerade domännamn är ingen hemlighet och heller inget problem i sig. Det enda man behöver göra för att härleda den verkliga anledningen till denna kampanj är att titta på den sista grafen på
https://www.iis.se/domaner/statistik/tillvaxt/ för att man snabbt ska inse att tillväxten i .SE zonen för första gången någonsin har gått ner. Och varför har det gått ner? Svaret på den frågan är heller inte så svårt att hitta, ni hade ingen kampanj med subventionerat pris förra året.
Sedan är det mycket möjligt att förnyelsegraden på de namn som registreras i denna kampanj är högre än de som registrerats i tidigare kampanj med pris subventionering, det återstår att se. Men det är inte kampanjens vara eller icke vara som är problemet eller motivet, det är vilka knappar ni väljer att trycka på och vilka ni svartmålar i er skrämselpropaganda.