Visa ett inlägg
Oläst 2014-11-17, 16:53 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Rabattkodssidorna fyller en funktion, så länge som de skapar ny trafik till e-butiken, som e-butiken annars inte hade haft. Rabattkodssidorna kan tex hjälpa återförsäljaren att få en större spridning på ett kampanjerbjudande, eller en utförsäljning.

Det du syftar på är däremot rabattkodssidor som inte innehåller någonting annat än affiliateannonser. De har inte något eget innehåll och tillför inte något värde. Sådana publicister får man se till att rensa bort, om man är annonsör med ett affiliateprogram. Det är upp till e-butiken att inte skapa rabattkoder utan eftertanke och att inte ansluta affiliates utan granskning - något som många e-handlare historiskt har varit urusla på, men som allt fler börjar bli allt bättre på.

Som e-handlare, så anser jag inte att MFA-rabattkodssidor är något stort problem. Jobbar man med webben, så lär man sig tillslut att hantera spam. Det är visserligen en trist katt-och-råtta-lek, men det kan ge mig konkurrensfördelar och höjer instegströskeln för nya aktörer.

Att lista rabattkoder i den egna e-butiken, är inte detsamma som att ge kunder rabatt. De "allmänna" rabattkoderna (som Inets kod för fraktfritt över 500 kr) handlar om prisdiskriminering. Om en produkt kostar 500 kr och jag i min e-butik ger kunden en kod med en "rabatt" på 100 kr, så kostar produkten egentligen 400 kr... men jag tillåter att kunden betala 500 kr för produkten, om kunden skulle föredra det högre priset. Tex så har Inet fraktfritt vid köp över 500 kr, men Inet tillåter samtidigt att kunden betalar för frakten, om kunden väljer att göra det genom att inte ange koden.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat