Visa ett inlägg
Oläst 2014-10-10, 18:34 #79
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Förstår det.

Anledning till att jag lyfte fram denna aspekt, är att det lätt blir mycket dubbelmoral i påståenden som att vi ska ha ett inkluderande samhälle och vi inte ska göra skillnad på människor. Sen drar man debatten vidare till att enbart handla om en fråga om människosyn, vilket inte anser är riktigt rättvist, då vi alla som gör oss skyldiga till att inkludera respektive exkludera genom hela livet på ett eller annat vis.

Man behöver inte gå längre än till sig själv och titta på hur man själv lever, för att inse att man gör stor skilland på olika människor. Vissa skulle man göra mer eller mindre allt för andra vill man helst inte veta av.
Jag tycker det är rätt farligt att inte ifrågasätta uttalanden som luktar både xenofobi och rasism med anledning att ingen är fullständigt och konsekvent rättvis. Om någon inte står upp för grundläggande fri- och rättigheter ens när de ger "genomtänkta" förslag för att lösa politiska problem brukar tanken på dessa aldrig finnas närvarande.

Jag strävar absolut inte efter någon perfektion eller oändlig kärlek till okända människor. Jag ser inte heller något större hot i att människor går förbi tiggare utan att ge något med en lite dålig magkänsla och därmed hellre skulle se att tiggaren inte satt där.

Men när man tar det ett steg längre och förespråkar att förbjuda deras enda och bästa möjlighet att försörja sig med ytterst tveksamma argument så har man gått ett steg längre. Om man dessutom gör det utan att direkt indikera vilka följdeffekter det kan ha för dessa utsatta människor och hur man ska lösa dom så blir det enbart ett ondskefullt inlägg i min mening. Notera att agitatorn i denna tråd verkar ha vänt sig bort från sin ursprungliga argumentation om organiserad brottslighet och istället börjat alienera och misstänkliggöra alla tiggare när argumenten tröt.

PS. Givetvis var jag inte heller för att kasta ut Sverigedemokrater, men det hoppas jag du förstod av mitt inlägg. Även om jag ogillar dess existens så är det en spegling av en befolkningsandel. Partierna som 85% av väljarna valde arbetar dock på att omintegöra dess grogrund av en anledning (och nej, jag tycker inte de gör ett vidare bra jobb).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat