Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
UAE har exempel 0% skatt, liksom Bahrain, Qatar etc och finns även många länder med låg skatt.
Skolor får folk betala själva, det är rättvist alla fall. Infrastruktur kan staten ta via naturtillgångar samt vägtullar.
Dom länderna har ju olja som räcker för betala infrastruktur som vägar och så, Sverige har med malm och skog etc som hade kunnat täcka infrastruktur.
Och dom länderna har betydligt bättre vägar än Sverige.
Jag reser väldigt mycket, varje månad typ. Afrika, Mellanöstern, Asien etc. Visst finns det problem i alla länder av något slag. Fast ändå rättvist folk får ta hand om sig själva.
Även om folk inte har pengar äger dom ofta sin mark, hus eller odlar mat själv till viss del. Så även utan pengar kan dom ändå i regel överleva rätt okej ändå sett till landet levnadsstandard.
Och saker är ofta mer smidigare i dom länderna, enda jag kan tycka är lite jobbigt är morgon bönen när man ligger och vill sova och bor bredvid en moské. Är ingen morgon människa.
|
Ser du något samband då med alla dessa länder som har 0% skatt? Jag försöker få dig att förstå att det inte finns ett enda fungerande land i hela världen som tar 0% skatt och som är bra nog att leva och arbeta i.
Bahrain, Qatar och sådana länder är ju inte riktigt turistorter om man säger så.
Så du tror att det räcker med naturtillgångar och vägtullar för att betala all infrastruktur? Vad gör vi när järnmalmen är slut.
Patrik, du kan verkligen ingenting om hur man driver ett land; mycket eftersom att du inte vet grundprinciperna i hur en ekonomi fungerar. Mycket av det du säger är knappt på högskolenivå och svårt att argumentera emot för att det är så dumt. Då jag pluggat ekonomi och finans i Storbrittanien kanske jag tycker det låter extra dumt...
Menar inget illa, du är säkert jättebra på det du gör men det här samtalsämnet bidrar du inte riktigt till. Sedan förstår jag inte ens varför du är med i debatten. Jag menar du bor inte ens i Sverige, du betalar ingen svensk Skatt; vem tusan är du då att tala om vem som ska och inte ska betala skatt. Jag lik som majoriteten i Sverige betalar mer än gärna Skatt, för det krävs för att ett land ska kunna fungera.
Det är mest paranoida hippies som tror att "staten tar allt" som sitter hemma med en kastrull på huvudet och smiter skatt...