Visa ett inlägg
Oläst 2014-09-11, 11:51 #183
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
Utan mångkultur hade vi bara haft folkmusik.

Och vad är svensk kultur? Vem bestämmer det?
Som sagt det är en mycket känslig fråga och dessutom svår att besvara.

Men alltjämt en mycket viktigt och intressant sådan.

Frågan är vad som gör Svensk kultur till just svensk kultur.

Den rådande trenden idag är att säga att Svensk kultur är dess invånare, dvs. alla som bor och lever i Sverige skapar svensk kultur.

Med det resonemanget skulle man kunna byta ut hela Sveriges befolkning mot människor från någon helt annan del av världen (med helt andra traditioner och seder) och Sverige skulle fortfarande ha en svensk kultur.

I mina öron håller inte detta resonemang.

Det må vara ett känsligt ämne, men få om ens något annat land i världen hyser ett sådant självförakt för sin historia och kultur som vi gör. För mig är det självklart att vi har värden och traditioner i vårt samhälle som gör vår kultur unik, vilka också är värda att bevara.

Sen anser jag att du förenklar lite när du säger "Utan mångkultur hade vi bara haft folkmusik.". Bara för att ett samhälle byggs upp kring en gemensam kultur, betyder inte det att andra kulturer och kulturinfluenser inte får finnas i Sverige. Dock blir det inte en del av svensk kultur bara för att man råkar befinna sig i Sverige när man lyssnar på Salsa eller lagar spaghetti Carbonara.

Sedan behöver detta inte betyda att SD:s assimileringspolitik är den bästa vägen att gå.

Och givetvis förändras kultur över tid, men det är skillnad på att aktivt plocka bort ett samhälles kulturyttringar och former och att låta dem förändras av tidens tand.

Sen om man anser att det är viktigt att vi har en gemensam svensk kultur eller inte det är en annan fråga.

Senast redigerad av spexer den 2014-09-11 klockan 11:59
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat