Visa ett inlägg
Oläst 2014-09-11, 11:31 #182
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
Utan mångkultur hade vi bara haft folkmusik.

Och vad är svensk kultur? Vem bestämmer det?
Rimligtvis är svensk kultur en kulturyttring som härstammar i Sverige. Sedan kan förstås kulturyttringar blandas och mixas hur som helst och därmed ta nya yttringar.

Två exempel tagna ur luften:

Hip hop är onekligen en amerikansk kulturyttring (även om den fått influenser från bla Jamaica). Den uppstod i South Bronx, men i dagens läge är det nog få som inte skulle hålla med om att det finns "svensk hip hop".

Muaythai är Thailands nationalidrott och således thailandsk kulturhistoria. Ändå har Sverige svenska mästerskap i idrotten och således finns det även "svensk thaiboxning".

Osv... Svaret på vem som bestämmer det är väl vi alla och historien. Jag tycker att kulturer/nationer bör värna sin kulturhistoria och vara stolta över de kulturyttringar som är bra. Förhoppningsvis kan även andra människor, från andra kulturer, få glädje av dessa.

Jag är utskriven från Sverige och har tillbringat en tredjedel av mitt liv utanför Europas gränser. I någons ögon kanske Zlatan är mer svensk än mig.

Ps. Knäckebröd är svensk kultur. Förbjud croissant!
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat