Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Suck, har du ens läst villkoren för sjukförsäkringar i USA? Förstod du inte heller vad min referens till "allmän sjukvård" avsåg? Och återigen, sjukvården är bara överlägsen för de som har råd att betala vilket är ett litet fåtal. Det kallar inte jag en "allmän sjukvård". En person med MS får inte teckna den sjukförsäkring du tar som exempel, inte heller en person som har någon som helst form av handikapp (i de flest fall). Dessutom så om du har varit sjukskriven eller opererats osv. så får du svårigheter att teckna en försäkring alt. en orimligt hög premie eller undantag för vad den täcker. Vad de olika försäkringarna täcker är dessutom en hel avhandling i sig.
Det är alltså återigen endast för de friska och rika som den privata sjukvården du hänvisar till är tillgänglig. Det är inte vad majoriteten av svenskarna vill ha, tack och lov för det. Det du och vissa andra förespråkar är inte i linje med en humanitär människosyn.
|
Läste du mitt stycke om den offentliga vården i USA? Du bör också läsa på om Affordable Care Act ("ObamaCare") som löser det du skriver om höga premier:
"The ACA was enacted with the goals of increasing the quality and affordability of health insurance, lowering the uninsured rate by expanding public and private insurance coverage, and reducing the costs of healthcare for individuals and the government. It introduced a number of mechanisms——including mandates, subsidies, and insurance exchanges——meant to increase coverage and affordability.[6][7] The law also requires insurance companies to cover all applicants within new minimum standards and offer the same rates regardless of pre-existing conditions or sex.[8] Additional reforms aimed to reduce costs and improve healthcare outcomes by shifting the system towards quality over quantity through increased competition, regulation, and incentives to streamline the delivery of healthcare. In 2011 the Congressional Budget Office projected that the ACA would lower both future deficits[9] and Medicare spending.[10]"
http://en.wikipedia.org/wiki/Patient...dable_Care_Act