Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
Det där får man ta med en rejäl nypa salt. Det kan variera mellan delstater men i somras hängde jag en del i USA och pratade med en insatt om just detta.
En normal familj med 2 vuxna och 2 barn betalar ca 500-600 USD/mån för sjukförsäkring om deras arbetsgivare inte redan betalar denna. 2 vuxna betalar i Sverige normalt mer skatt än 3500-4200 kr/mån till sjukvården.
Och den amerikanska privata sjukvården är i absolut toppklass. Den är överlägsen allt du hittar i Sverige.
Den offentliga sjukvården i USA drivs oftast av katolska kyrkan (som var de som startade sjukhusen i USA för länge sedan). Även deras vård är väldigt bra i definitivt i klass med den svenska. Men eftersom du blir stämd för minsta lilla så skulle jag tro att även den överstiger den svenska.
|
Som tillägg till min post. Inkomstskatten var normalt 9-11% för de som arbetade. Tjänar man inte tillräckligt betalar man ingen skatt alls.
Familjen vi hängde med har bott i olika länder, bl.a. senast Finland och har m.a.o. sett den finska sjukvården. Nu är jag inte finne men jag tror inte skillnaderna är så stora mot den svenska - och de sa att den amerikanska var helt överlägsen.