Citat:
Ursprungligen postat av Lidback85
Kan bara tala för mig själv och ingen annan.
Jag har alltid röstat blankt.
Det är för att jag inte vill sätta mig in i politiken för som jag ser det så är det bara en massa pajkastning där alla sympatisörer för respektive parti står fast vid sina åsikter och normalt aldrig kan enas. Det slutar i munhuggeri där hätsk stämning blir reslutatet i att diskutera eller att man tar till med våld..
|
Kan inte säga att jag förstår hur du resonerar men respekterar självfallet ditt val.
Dock .....
Plocka bort politiken och vi har ett land där en fullständig konsensuskultur råder, om man bortser från nöjesvärlden (sport, dokusåpor & idol) där det gäller ha åsikter (gärna kränkande).
Självfallet skall vi fortsätta att sträva efter att komma överens med varandra och till viss del har vi väl konsensuskulturen att tacka för att Sverige varit så pass konfliktfritt som det ändå måste sägas ha varit de senaste 100-200 åren.
Ironiskt nog tror jag trots detta att just detta att vi hela tiden skall vara överens också är ett av de största hoten idag i vårt samhälle.
Därför anser jag att det behövs mer ärlighet, rättframhet och verklig debatt. En debatt som lämpligen inte i första hand förs på gatan utan under ordnade civiliserade former på den politiska arenan. Jag ser hellre att åsikter kommer upp till ytan och möter motstånd än att vi inbillar oss att alla tycker likadant.
Vi är inte alltid så överens om saker och ting som man skulle kunna tro.