Det är sant att det brukar nämnas att vissa bokstäver har mer värde, där t.ex Q,Z,Y,X har ett lägre värde kontra A,B,C,D etc. Men man får ju också beakta perspektivet utifrån språket, visst kan det gälla generellt i det engelska språket, men det säger ju inte att det behöver vara så i andra språk. Ta t.ex Kina som inte direkt är en minoritet på nätet, där beaktas X och även Z som värdefulla bokstäver.
Att värdera en LL domän enbart utifrån det vore därför inte det bästa. Just med 2 tecken så ligger ju intresset i att det kan vara en förkortning av ett långt företagsnamn, ingen höjdare för Direct Navigation trafik. Att låta fantasin flöda och undersöka vilka företag som skulle kunna vara spekulanter kan därför vara en bra idé.
Kollar man DNJournals top-100 lista för i år, så ligger ju faktiskt AZ.com på 15:e plats tillsammans med LI.com, medan UI.com ligger på plats 35.
http://www.dnjournal.com/ytd-sales-charts.htm