Visa ett inlägg
Oläst 2014-09-05, 16:07 #75
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Jag håller med i sak och kan bara skylla på att jag är för lat/snål/trött på blockpolitik för att flyga till Bangkok för att rösta. Dessutom har jag knappt varit i Sverige det senaste decenniet.

Ps. Här styr en militärjunta. Rösta bäst den som rösta kan.
Kan/kunde man inte rösta på konsulaten som i EU-valet?

Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
I Bolivia när det är valdag så är det röd dag och allting är stängt. 100% obligatoriskt att rösta om man är mellan 18-70 år och alla registreras både genom listor och genom att doppa ett finger i svart bläck. Ingen får arbeta eller framföra fordon på valdagen. Ingen får lämna staden på valdagen. Alla poliser kontrollerar gatorna.
Röstar man inte så kommer ens namn och ID-nummer på listor och man kan inte ta ut lön från någon bank, resa någonstans eller göra något med prästen (1 eller 3 månader). I stort sett alla har dock starka synpunkter och vill absolut inte missa att rösta.
48 timmar innan röstdagen får ingen göra reklam om valet. 3 dagar innan + valdagen kan man inte köpa eller dricka alkohol.
Gatorna är fulla av folk som går och röstar.

Lite skillnad på hur det är i Sverige.
Men är det verkligen vettigt att TVINGA folk att rösta? De som avstår är ju oftast dåligt pålästa. I så fall borde kanske blankröster tas med i resultatet, så om 10% röstar blankt så blir det 10% färre ledamöter i riksdagen.

Senast redigerad av Adestro den 2014-09-05 klockan 16:21
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat