Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme
Detdär svaret var väl ändå rätt dumt.
Ex. Öppettider.nu har över 30.000 utgående länkar, ett till varje företag. Detta är för användarens skull, inte för att säga till Google "kolla, jag länkar relevant content". Detsamma gäller länkar till Appstore/Google play, är ju inte relevant alls för google att följa dessa utan för användaren att hitta.
Skulle vara intressant att se våran ranking om vi bestämde oss för att dela med oss av vår länkjuice till 30.000 andra sidor. Eller Eniro/Hitta.se till miljontals.
nofollow finns för en anledning.
---
"Offtopic": Ser kombinationer av rel="nofollow" och rel="external nofollow". Vad är den egentliga skillnaden? Något google ens märker skillnad av?
Edit, läste på lite själv som jag hade missat. external fungerar som target="_blank". Bra att veta!
|
Möjligt svaret var dumt, men jag besvarade ju även hans fråga.
Har väl varit ett bra test för er att ta bort nofollow en månad och se om det ens påverkar er ranking. Personligen tror jag inte nofollow tillkom för att varje seo-människa ska maximera sin länkkraft utan att användargenererat innehåll, opålitliga länkar samt betalda länkar ska kunna exkluderas.
Om alla tänker som er finns ju inga länkar kvar som passerar länkkraft, eller vem vill andras sidor ska ranka högre än ens egna?
För att citera ett uttalande av Matt Cutts: "parts of our system encourage links to good sites"