Visa ett inlägg
Oläst 2014-08-27, 14:26 #7
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Fast EU har inget att säga till om överhuvudtaget, det är ISOC som ansvarar för tilldelningen och dom är helt oberoende. Att politiker börjar lägga sig i tror jag inte skulle gagna någon. Vi har i Sverige toppdomänlagen, en lag som kommit till efter att .SE accepterat den. Att PTS är tillsynsmyndighet är även det något som .SE har accepterat. Så om EU ska börja reglera toppdomänerna så krävs det att varje enskild toppdomän, genom respektive administrativ organisation, accepterar det (observera toppdomän, inte stat), något som knappast lär ske.
Nu måste jag korrigera lite här. ISOC har absolut ingenting med toppdomäner att göra! Whatsoever och oavsett vilken du pratar om.

Om EU bestämmer sig för att skapa en reglering vad gäller toppdomäner inom EU så kommer det att förhandlas via PTS och dess motsvarigheter i övriga EU-länder. De kan sedan välja eller inte välja att plocka in .SE Registry och deras toppdomänskollegor i processen. Men om det går så långt som till ett direktiv om hur toppdomäner inom EU ska drivas så kommer .SE Registry inte att ha något att säga till om. Det direktivet kommer att implementeras via PTS försorg eftersom direktiv är bindande för Sverige.
Och om det blir en sådan process så hoppas jag innerligt att Sverige kommer vara superstarka i förhandlingarna så att .SE Registry och deras arbetsmönster kommer att stå modell. Jämfört med hur det ser ut på ett flertal ställen i Europa är .SE Registry mycket bra att ha att göra med.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat