Visa ett inlägg
Oläst 2014-08-15, 04:06 #162
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Jag häckar en hel del på SEDO (andrahandsmarknad för domännamn) och har upptäckt en trend

Väldigt många har vaknat upp ur drömmen och börjat sänka priserna på sina listade nya gTLD:er rätt rejält. Varför skulle exempelvis en rykande färsk nysläppt blablabla.BIKE vara högre värderad än en superetablerad blablablabike.COM?

För bara ett par månader sedan var det nästan standard med mediokra namn för över 2-3-4000 dollar. Nu kan man hitta liknande för 100-500 dollar.

Det är i sig inget konstigt att det blir såhär. Det ligger nog i människans natur att testa marknaden i början av ett sånt här "jätteprojekt". Även jag drabbades av samma hybris-tendenser. Jag har för mig att jag listade Phones.land för 2400 dollar (varför?). Det är en så dålig domän att jag inte ens kommer att förnya den nästa år.

Personligen gissar jag att efterfrågan kommer vara fortsatt låg resten av året och under 2015. Först därefter tror jag priserna kommer klättra uppåt. Det är inte förrän "medelsvensson" känner till dessa (och börjar acceptera dem) förrän en rejäl andrahandsmarknad kommer ta fart.

Om ni missat tåget med att regga nya domäner kan jag således tipsa om SEDO (och liknande aktörer). Det närmaste året kommer det gå att "fynda" där med riktigt bra nya domäner som ägaren bara vill bli av med pga utebliven efterfrågan och uteblivna snabba klipp.

Tror jag i varje fall.
Captain Thailand är inte uppkopplad