Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums
Har du möjligtvis företag utomlands själv?
Ifall jag skulle starta företag på Malta och flytta dit, och ha hemsida på svenska och sälja till svenska personer.
Kommer jag få alla fördelar med att ha företag utomlands då? eller kommer svenska staten kräva företaget på pengar iallafall?
Finns där någon bra guide för detta? Vet att det finns lite olika företag som hjälper till med detta, men dem är så många och man vet inte vilka som är bra och prisvärda.
|
Jag bor utomlands och har en hög företag på olika ställen i världen. Men jag har även företag på Malta. Och bor här på Malta, även om jag reser världen över och är bortrest 1-3 veckor varje månad.
Bolagsskatten är hög på Malta, 35% men om du har Holding bolag utanför Malta som äger bolaget kan du komma ner till 5% skatt.
Även 0% inkomstskatt på inkomster som kommer utanför Malta så länge dom inte remitteras till Malta.
Men bor du utomlands med utländsk företag utan fysiska personer / kontor i Sverige så kan dom inte göra något.
Finns dock en sak om du säljer saker till privatpersoner i Sverige så efter en viss summa ska du börja betala in moms till Sverige.