Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious
Då får det bli ett annat land med företag i det landet, kan inte tvingas skatta då.
Men det där med "köra svart" är det jag inte vill göra, jag vill att det går rätt till, det är anledningen bakom denna tråd.
Kan inte mycket om företagande så tänkte kanske jag får bra en bra lösning på hur man kan göra i Sverige.
Hade jag tänkt köra svart hade jag inte startat denna tråd.
|
Då är det bara att flytta ut och få detta klart innan du får betalt för ditt jobb. Dock kan SKV hävda att du bott i landet när du utfört arbetet och medvetet fördröjt utbetalningen så du skulle hinna flytta utomlands.
= Skatt + skönstaxering.
Och du, det åligger
dig att kunna bevisa din oskuld. Vid skattebrott är det omvänd bevisbördan. SKV behöver inte visa mycket mer än denna tråd.
Du kan liksom inte välja hur mycket skatt du vill betala. Du får betala precis samma som alla andra. Om det är 15000 USD i vinst och du har ett AB så betalar du 22% bolagsskatt på dessa pengar. Vill du ha ut lite pengar i handen gör du en aktieutdelning på under ca 150.000 kr per år och betalar endast 20% skatt på utdelningen.
Väljer du att betala ut lön istället för aktieutdelning så betalar du först arbetsgivaravgift på ca 15-31% beroende på ålder och sedan vanlig inkomstskatt på ca 30%. Eftersom löner är avdragsgilla så betalar du ingen bolagsskatt i detta upplägg.