Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand
Hej,
Huruvida Finnair borde se över rutinerna kan jag inte riktigt uttala mig om.
Men personligen tycker jag det är anmärkningsvärt att flera bolag flög i samma luftrum (ivf rätt nära) där ett ukrainskt fraktflygplan blev nerskjutet en kort tid innan.
|
Luftrummet var som sagt var inte stängt och flygbolagen går precis som alltid efter vad flygsäkerhetsmyndigheterna ger för information. Det är inget konstigt alls men det här var en exceptionell händelse. Det är långt ifrån det första civila planet som flyger över en oroshärd och knappast heller det sista. Såvida inte myndigheterna stänger luftrummet så har det inte funnits det ingen som helst möjlighet för flygbolagen att göra något annorlunda. Tar man en omväg så förlorar man direkt kunder till konkurrenten som genar i den hårda konkurrens som råder idag. Nu kanske det blir lite förändringar en tid framöver men om några år så har människor glömt händelsen och stirrar sig återigen blinda på priset. Många charterresenärer vet knappt vilken del av världen de befinner sig i

Kunderna är inte alltid särskilt medvetna och att flyga är trots allt dyrt för de flesta.