Visa ett inlägg
Oläst 2014-07-16, 11:51 #3
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
Först och främst - tack för svaren!

Ska läsa igenom länkarna du skickade. Jag har förstått att AB har flera fördelar så finns fler anledningar än att jag endast vill låta pengarna ligga kvar i företaget över året. Dock så är jag inte riktigt säker på att jag tjänar någonting på vinstutdelning just nu då jag är under 26 vilket ger mig halva arbetsgivaravgiften vid lön. Visst borde det stämma?

Citat:
Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
Du kan inte bara fakturera över pengarna och lägga ned din firma. Det smidigaste är nog att omstrukturera enskilda firman, men det kan du ju iofs göra genom att köpa ett färdigt AB.
Varför kan jag inte fakturera över pengarna? Förstår att det är gråzon men jag kan ju uträtta många timmars arbete som min egna firma måste betala för. Ska läsa på mer om omstruktureringen, verkar ju som en bättre utväg kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
Som huvudregel gäller det att tillgångar ska överlåtas till ett marknadsmässigt pris. Om priset vid överlåtelsen är lägre än marknadspriset ska du uttagsbeskattas. När du omstrukturerar en enskild firma till eget aktiebolag i Sverige kan du dock göra en underprisöverlåtelse till ett skattemässigt värde. Om du har registrerat en domän för 99kr+ moms så ska det bokförda värdet vara 99kr.
Menar du här att jag kan föra över värdet för faktiska kostnaden för domäner, webbhotell etc och inte behöver värdera sidorna till ett marknadsvärde förräns senare (när jag har ett AB)?
zeven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat