Jag har lite dåligt med tid just nu så svarar lite kortfattat och skickar med lite länkar där du kan läsa vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av zeven
Jag har i dagsläget en egen firma där jag fakturerar alla intäkter som mina hemsidor har i dagsläget. Jag vill övergå till ett AB främst för att inte behöva skatta alla pengar vid årsskiftet (jag är inte beroende av inkomsten, har ett jobb vid sidan) utan vill låta de ligga kvar i bolaget.
|
Om det är den främsta anledningen så tycker jag att du ska läsa på om expansionsfonder och periodiseringsfonder. Du behöver inte skatta för alla pengarna vid årsskiftet om du har en enskild firma. Du kan även utnyttja positiv räntefördelning för att beskatta viss del av resultatet i inkomstslaget kapital. Däremot så finns det ju andra fördelar med aktiebolag, t.ex. så kan du använda vinstutdelning istället. Om du arbetar aktivt med företaget så tycker jag du ska läsa på om fåmansaktiebolag.
Citat:
Som jag förstått det har jag lite olika möjligheter. Först och främst kan man väl ombilda en egen firma till ett AB, men hur mycket pengar måste man då skatta för?
|
Du kan läsa lite om omstruktureringar på Skatteverkets hemsida:
https://www.skatteverket.se/foretago...800085368.html
Den här boken har en hel praktisk information också:
http://www.blinfo.se/bocker/byte-fra...tiebolag__5175
Citat:
Jag har också en annan möjlighet - jag kan ta över ett AB som min pappas kompis lämnat bakom sig (han har flyttat utomlands) där jag antagligen då bara fakturerar över pengarna och lägger ner min egna firma. Är detta en bättre idé än att ombilda?
|
Du kan inte bara fakturera över pengarna och lägga ned din firma. Det smidigaste är nog att omstrukturera enskilda firman, men det kan du ju iofs göra genom att köpa ett färdigt AB.
Citat:
Slutligen undrar jag också hur det står till med att värdera hemsidor och om jag måste redovisa något särskilt om jag skulle gå över till ett AB eller om det räcker med att värdera hemsidan som tillgång i det nya företaget (finns inga kopplingar till egna firman från sidorna). Några tips?
Är väldigt tacksam för svar eller råd i rätt riktning!
Z
|
Som huvudregel gäller det att tillgångar ska överlåtas till ett marknadsmässigt pris. Om priset vid överlåtelsen är lägre än marknadspriset ska du uttagsbeskattas. När du omstrukturerar en enskild firma till eget aktiebolag i Sverige kan du dock göra en underprisöverlåtelse till ett skattemässigt värde. Om du har registrerat en domän för 99kr+ moms så ska det bokförda värdet vara 99kr.