Visa ett inlägg
Oläst 2014-07-15, 11:36 #1
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard Ombilda egen firma / Ta över AB?

Hej allihopa!

Jag går i tankarna att starta upp ett AB men har förlorat mig själv i den djungel som det är och behöver hjälp. Tänker att många här gjort samma resa och kan ha några goda råd att ge mig, om det är fel underforum så flytta gärna.

Jag har i dagsläget en egen firma där jag fakturerar alla intäkter som mina hemsidor har i dagsläget. Jag vill övergå till ett AB främst för att inte behöva skatta alla pengar vid årsskiftet (jag är inte beroende av inkomsten, har ett jobb vid sidan) utan vill låta de ligga kvar i bolaget.

Som jag förstått det har jag lite olika möjligheter. Först och främst kan man väl ombilda en egen firma till ett AB, men hur mycket pengar måste man då skatta för?

Jag har också en annan möjlighet - jag kan ta över ett AB som min pappas kompis lämnat bakom sig (han har flyttat utomlands) där jag antagligen då bara fakturerar över pengarna och lägger ner min egna firma. Är detta en bättre idé än att ombilda?

Slutligen undrar jag också hur det står till med att värdera hemsidor och om jag måste redovisa något särskilt om jag skulle gå över till ett AB eller om det räcker med att värdera hemsidan som tillgång i det nya företaget (finns inga kopplingar till egna firman från sidorna). Några tips?

Är väldigt tacksam för svar eller råd i rätt riktning!
Z
zeven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat