Citat:
Ursprungligen postat av lazat
Jag skulle säga swedbank är bäst, men ett aber är att alla banker vill sluta med kontanthantering. De är ju en bank i allsin dar! De ska hålla på med pengar. Duger inte det så kan de väl lägg ner. Vet ej om det är bakoåtsträvande eller inte men tiden får utvisa...
|
Kontanter i Sverige behövs knappt längre, kortterminal är så pass snabba idag så mer effektivt. Enda fördel med kontanter är om du ska köpa små saker för under 100. Men då ska du dricksa det som blir över för inte göra saker tar längre tid med få tillbaka växel.
Men i andra länder är kontanter mer vanligt, Malta används check fortfarande rätt aktivt.
Och alla resturanger har sega Portabla POS terminaler, snabbare betala med kontanter här än vänta 10 min extra för få betala med kort.
Största delen av kontanter i Sverige idag är mer svarta pengar, pansionärer och riktigt unga personer.
Men personligen föredrar jag kontanter för köp under 500eur, men jag reserer världen över så annat behov av just kontanter. Och kan ändå dricksa 10-20eur för slippa vänta på växel.
Men kan inte komma på någon gång där man faktiskt typ behöver kontanter i Sverige.