Ok. Here we go.
- Varför började du med datorer/Internet?
Jag ville göra spel. Växte upp med NES och ville göra spel. Under högstadietiden hittade jag min första programmeringsbok och under de närmaste åren blev det något enklare spel i Quick Basic Extended.
Internet var inget vi riktigt kände till förrän i slutet av högstadiet och egentligen inte hade tillgång till innan gymnasiet.
- Vad blev din första intäkt via Internet?
Jag är lite osäker. Runt millennieskiftet försökte jag använda TradeDoubler - det var segt och uselt. Osäker på om det kom in någon krona eller inte. Startade webbhotell strax därefter.
- När startade du ditt första projekt och vad var det?
Beror på hur man ser det. Första hemsidan var tillsammans med en nära vän och låg på Geocities. Försökte mig på lite domännamnshandel men startade sedan webbhotell istället.
- Vilka stora hinder har du mött på vägen?
Omogna affiliatesystem innebar att jag lade ner många projekt tidigt 2000-tal. I övrigt rädsla för att starta eget etc.
- När förstod du att det var "Internet" som skulle vara ditt yrke och inte bara en hobby?
När mitt "hobbywebbhotell" började få in ett par kunder om dagen och jag knappt orkade skapa alla nya konton eller fakturera som jag borde.
- Vad skulle du sysslat med om "Internet" (eller liknande) inte fanns?
Systemutveckling om det räknas, i annat fall har jag en parallell karriär inom kollektivtrafiken
- (För de "äldre" som var yrkesverksamma innan Internet kom): Vad jobbade du med innan?
Internet fanns visserligen, men första riktiga jobbet var som programmerare/systemutvecklare av administrativa system för fastighetsägare. Visserligen nätverkskommunikation, men bara LAN.
- Vad är den enskilt bästa domän du ägt? (Jag som domännörd är nyfiken..)
Svår fråga. Har ägt bland annat playstation.se, men den jag saknar mest är favoriter.net som förlorades på grund av en samarbetspartners miss