Citat:
Ursprungligen postat av x264
Jag tror att guiden är till för människor utan tidigare programmeringskunskaper.
Då rekommenderar jag absolut ingen såkallad "black magic" i bakgrunden i form av autoloaders och dylikt.
Det är bra att man lär ut funktionell programmering men självklart ska man även gå vidare sen till t.ex. objektorienterad programmering.
|
Man ska ändå inte betraktas som en totalt okunnig om man ska sätta sig och skriva ett eget MVC-ramverk - isåfall lär man sig verkligen i fel ordning.
Jag tycker verkligen att pakethantering och autoloading bör läras ut långt innan man ska skriva en MVC-struktur själv. Också ytterst tveksam till huruvida det ens är lärorikt att skriva en sådan struktur innan man använt en redan välskriven så att man förstår ändamålet med allt "krångel".
Och om någon nu provar TDD och skriver tester innan sin kod, så är allt det betyder att de faktiskt använder TDD

Skriver de 10 tester för varje "grej" (enhet) så har de förvisso en väldigt dålig kodstruktur. Annars kan jag hålla med om att man bör vänta med det, då det är väldigt svårt att använda TDD innan man är en rätt så duktig programmerare med koll på kodstruktur/design patterns osv. Dock tror jag det är väldigt intressant att få en introduktion till enhetstester (utan TDD) eller integrationstester i ett mellan-stadie.