Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag håller med TS om att många giriga 17-åringar som vill bli rika snabbt men saknar kunskapen och insikten om hur marknaden fungerar. Att de har läst att det är bra att nischa sig, utan att förstå vad nischning är och hur man ska tänka för att lyckas.
Jag håller med i mycket av din problembeskrivning, men jag håller inte med dig om din slutats för vad som är det underliggande problemet, dvs nischningen. Däremot har de flesta inte alls förstått hur man ska lyckas med sina idéer. Det krävs mycket smart arbete och man måste lära sig hur marknaderna fungerar innan man når denna stora framgång.
För att lyckas måste man bli nummer 1 för den enskilde kunden. Nummer 2 får inte sälja något till den kunden inom ett nischat produktsegment.
Tänk så här att du ska köpa en bil, du går runt till alla möjliga och omöjliga tillverkare och återförsäljare för att hitta en bil som passar dig bäst. Till slut hittar du en bil som därmed hamnar överst på din "lista", den produkten är den som är bäst nischad för just dig och det blir affär. Alla andra tillverkare och återförsäljare får inte sälja någon bil till dig. För de var inte tillräckligt bra nischade mot just ditt behov.
Sen gäller det för tillverkaren att hitta en nisch som är tillräckligt stor i antal kunder och försäljningsvolym så de kan tjäna pengar.
Men så fort man breddar sitt segment för en produkt för mycket så finns det konkurrenter som har en bättre anpassad produkt för just "sitt" kundsegment (eller nisch) på marknaden.
När Google startade så hade de ett oerhört starkt fokus (en tydlig nisch) för sin produkt. De ville göra en sökmotor som levererade mer relevant och kunde utesluta irrelevant information när en användare gjorde en sökning. De lyckades betydligt bättre än den dåvarande giganten, AltaVista. Så även Google vann marknaden med en relevant nischning.
Så har alla företag som blivit framgångsrika gjort, de nischar sig, dvs fokuserar på vad de är bra på så kunderna sätter dem som nummer 1 på sin lista. Det är den andra aspekten av nischning, att göra en kanonbra produkt, som TS nämnde, det är alltså inget motsatsförhållande mellan nischning och kvalitet, de hör ihop som sidorna på ett mynt, den ena funkar inte utan den andra, de lever i symbios.
Att man ska bygga något som är bättre än det som finns är en självklarhet, men för att konkurrera med exempelvis facebook eller Google som har 10 000-tals välutbildade anställda så kan man inte försöka ta just deras kunder för det är som att köra huvudet rakt i en betongvägg. Därför satsar den smarte entreprenören på något UNIKT VÄRDE/UNIQUE SELLEING POINT där de kan bli nummer 1 på kundens lista, det är nästan omöjligt att slå ut Google eller Facebook på det område de är bäst på, därför är det en smartare idé att hitta sin egen nisch på marknaden.
När jag ger rådet att nischa sig till en entreprenör så gör jag det med insikten att denne hör till de 99,999% av alla entreprenörer som inte startar ett företag som kommer bli bland världens 500 största. De som hör till den där 0,001% som kommer hamna på 500 i topplistan, behöver inte mina råd, de kan bättre själva.....
Jag har insikten att jag har mina egna begränsningar.
|