Ämne: VLAN och DHCP
Visa ett inlägg
Oläst 2014-06-18, 12:43 #3
Digitum Digitum är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2012
Digitum Digitum är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Du bör aldrig ansluta utrustning direkt mot trunk. Anslut en switch och untagga porten där utrustningen sitter med det VLAN som den utrustningen skall ha. Trunk skall bara gå mellan VLAN-kapabla switchar och enheter.

Ett exempel, jag satte upp ett trådlöst nätverk med Zyxel NWA-1100, som är VLAN-kapabel. Den kopplade jag direkt på trunken på switchen och levererade två nätverk (SSID) vart och ett kopplat mot sitt eget VLAN. Funkar utmärkt. Men att koppla icke-VLAN-utrustning på trunk är dömt att misslyckas såvida du inte ställer in "default-VLAN" på porten så att den kan tolka att trafik utan VLAN tillhör ex. vlan 10.

Bottom line: Om ubiqiti-AP inte har stöd för VLAN skall de kopplas på en untagged port i switchen.
Jag glömde säga att Unifi-AP-burkarna skall ligga på trunken då de delar ut olika VLAN till klienterna. Switcharna måste ju ligga på trunken.

Det verkar fungera som det skall med utrustning som är kopplad till taggade portar, oavsett om det är fysiskt eller via Wifi. Men det är just det att DHCPn verkar reagera på dhcp-förfrågningar som om de kom från både taggade och otaggade nät. Jag undrar om det går att göra något åt det eller måste jag acceptera att DHCP måste vara avslaget på enheter som är kopplade till trunken?

Edit, det verkar som att det bara är subnätet 10.30 som reagerar på förfrågningarna, förutom 192.168.2-nätet. Jag kan dock inte finna någon skillnad på näten förutom indelningen.
Digitum är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat