Medlem
|
|
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
|
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
|
1. Ja, det är helt ok att föra in sådant som du köpt innan verksamheten startade. Så länge det har med verksamheten att göra givetvis.
2. Lär dig den del av kontoplanen som du ofta använder. Kontoplanen är alltså den lista över konton (1xxx, 2xxx osv. som nämnts i tråden tidigare) som används i bokföringen. Du har ju inte så många olika konton att jobba med så det är ju bara till att skriva ner de få du har. Detta är bland annat för att du kommer in bättre i bokföringens värld men också för att det vid en eventuell granskning inte ska uppstå förvirring. Eventuellt tillhör det också god redovisningssed, men jag är ingen expert på bokföring så vågar inte uttala mig om detta.
3. Adsense kan exempelvis bokföras som debet på 1930 och Kredit på ett 3000-konto som du kan kalla exempelvis 3309-Försäljning Google Adsense. Ingen moms redovisas då det klassas som försäljning till annat EU-land (Irland). Dock ska en periodisk sammanställning lämnas in, glöm inte detta! (läs mer på skv.se).
4. Betala skatt gör du utifrån vad du lagt in när du startade bolaget. Spådde du en stor vinst första året så måste du redan nu börja betala in preliminärskatt. Satte du "0" så behöver du inte betala in något men kan få en smäll sen när bokslutet är inskickat om dina affärer har gått bra.
5. Som sagt så är kontona och dess benämningar inte två olika saker utan samma sak 1930=kassa, 2641=Debiterad ingående moms och så vidare. Sök på BAS kontoplan så hittar du snabbt hur kontoplanen ser ut.
6. Egna inköp kan bokföras som:
2018-Egen insättning Kredit 100:-
6110-Kontorsmaterial Debet 80:-
2610-Ingående moms Debet 20:-
7. Eget uttag kan bokföras som:
1930-Företagskonto Kredit 100:-
2013-Övr. egna uttag Debet 100:-
8. Du får ju inte lön i den bemärkelsen när du driver Enskild Firma. Utan du gör uttag och sedan blir resultatet i bokslutet din "lön" som skatten beräknas på.
Nu är jag, som sagt, långt ifrån någon expert på bokföring men jag hade gjort som ovan.
Sedan måste jag dock också instämma i kören att ha ett systemstöd för detta, PromiBook är gratis att använda. Skulle affärerna ta lite fart så är det skönt att ha plus att årsbokslutet går lättare då programmet till stor del fixar biffen åt dig. Det kan vara välinvesterad tid att lägga en timme eller två på att lära sig grunderna, längre tid tar det inte.
Senast redigerad av SmickSmack den 2014-06-06 klockan 22:08
|