Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag håller med dem om följande punkter:
Detta är bra förslag! Finns inte ett spår av "bruna värderingar" i detta. Tvärtom är det i grunden sunt. och om det fasar ut TV-licensen så är jag jätteglad för det.
|
Brunt var som sagt för att ge Beckman rättvisa. Det följer hans argumentationsstil på Twitter (även om man sedan får går bra mycket längre för att sänka sig till hans nivå helt).
Citat:
Huruvida Google ska "tvingas" betala till mediefonden eller inte är en annan sak. Men Google använder ju faktiskt informationen på mediernas webbsidor för att öka värdet på sin sökmotor och annonseringsintäkterna i Google, så det är fullt ut rimligt att Google är med och betalar en del av sina intäkter till medierna (ja egentligen borde alla som bidrar till Googles värde få del av deras intäkter, hur mycket till var och en är en annan fråga).
|
Eller så är problemet att tidningarna måste anpassa sig till dagens tider istället för att få in passiva inkomster på att en annan aktör gjort så. Är det upphovsrättsbrott så är det ju likt väl fritt fram att stämma ... ja eller robots.txt-styra om man inte är ute efter publicitet.
Fonderna som Google för att komma överens med tidningarna satt upp i både Belgien och Frankrike går ut på att hjälpa tidningar med denna övergång till dagens digitala medialandskap.
När Frankrike hotade om att tvinga på dom en skatt (vinstdelning) för att de använder andras innehåll blev motreaktionen att de isåfall helt enkelt drar sig ur franska nyhetsförmedlingen. Med rätta enligt mig.