Visa ett inlägg
Oläst 2014-05-28, 15:53 #7
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Hittade en del amerikanska artiklar om detta ämne kopplat till just sökmotorer, som menar att det inte är Copyright-brott för Sökmotorer att indexera innehållet så länge de följer Robots.txt-reglerna. De menar att personen som publicerar innehållet har möjligheten att säga ifrån i Robots.txt.

Man säger också:
"There is also a strong counter-argument that by making material available on a public website a publisher is giving an implied licence to a search engine."

Källa:
http://www.out-law.com/page-10658

Enligt artikeln så står det också att ett fall har testats i Europa, i Belgien. Där var det en nyhetsbyrå som fick rätt mot Google om att det var copyrightbrott. Men i resultatet som följde så var Google bara tvungna att ta bort innehållet ifrån deras Google News, inte ifrån deras sökmotor Google.

Gällande bilder så verkar det vara oklart om Google begår copyright-brott när de publicerar andra människors bilder i deras Bild-sök. Det verkar finnas exempel där de blivit stämda och de blivit friande för att bilderna var för "små" då det bara var tumnaglar som visades innan 2013. Efter 2013 verkar det inte finnas särskilt många exempel.

Men det finns ju fortfarande den sista delen gällande "Upphovsrätten berör inte material från tredje part".

Jag tolkar det som att det innebär att om jag skriver någonting på WN.se, så är det inte WN.se som äger upphovsrätten till min kommentar utan det är jag som äger den upphovsrätten. WN.se har därför inte rätt att stämma eller åtala någon som kopierar det innehållet, då de inte äger upphovsrätten. Den enda som har rätt att göra det är jag, men eftersom att jag redan publicerat min text på tredjepart så kanske jag inte bryr mig särskilt mycket.

Kan den tolkningen stämma?

I Booli's fall. Om en mäklare skriver en text och publicerar på Hemnet, och Booli tar texten ifrån Hemnet, så har inte Hemnet rätt att stämma Booli för brott mot upphovsrätten, det är mäklaren som har den rätten. Och mäklaren har ju givetvis intresse att hans annons sprids till så många potentiella köpare som möjligt och har därför kanske inte särskilt mycket emot att Booli "snor" texten.

Vad tror ni?
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat