Visa ett inlägg
Oläst 2014-05-21, 09:34 #7
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Finns så många aspeketer att ta hänsyn till, många fler än som nämnts redan =)

Mina viktigaste tillägg (hoppas jag lyckas förmedla det relativt enkelt):
1. Absolut viktigast, har du ett bolag där 3:12 huvudregeln är fördelaktig med mycket löner så får du som ägande privatperson tillgodoräkna din andel av detta. Alltså, äger du 30% av bolaget så får du 30% av bolagets lågbeskattade utdelning (50% av totala lönekostnaderna) förutsatt du tagit ut rätt lön. Om du istället äger 30% i samma bolag genom ett holdingbolag så får du 0 av detta.
Denna enorma skillnad kommer från att man endast får tillgodoräkna löneunderlagen från bolag man äger om de uppfyller villkoren för att vara ett dotterbolag, som per definition är över 50% av aktierna.
En enorm fälla för vinstdrivande bolag där ägarna har holdingbolag och minoritetsägande.

-Har du mer än ett AB privat? Tänk i så fall på att förenklingsregeln för 3:12 (lågbeskattad utdelning) endast får appliceras på ett bolag och huvudregeln kräver att du tar ut tillräckligt hög lön.

-Jag skulle ändå välja holdingbolag alla dagar i veckan! Tänk dock på att alltid ta din lön i holdingbolaget eller i bolag som ägs till mer än 50% av holdingbolaget!
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat