Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
När ett svensk aktiebolag äger minst 10-25% av ett annat bolag så blir hela kapitalvinsten vid en försäljning helt skattefri i ägarbolaget, så att bolag äger bolag är bra ur den synvinkeln.
Äger du bolaget privat så blir en stor del av kapitalvinsten vid en försäljning skattemässigt hanterad som "lön" då du är fåmansdelägare, så jag ser egentligen bara fördelar av att ditt bolag går in som ägare och att du privat lånar ut pengarna till ägarbolaget (och kan ta ränta för det lånet som endast kapitalskattas i din inkomstdeklaration, det finns dock en maxgräns för räntesatsen som jag inte minns, tror det är "subventionsräntan" om jag minns rätt).
Egentligen borde alla affärer med webbplatser ske i aktiebolagsform så beskattning blir så här förmånlig, och administration blir superenkel, endast ett fåtal avtal (behörigheter till bankkonton behöver ändras, men i princip inga leverantörs- eller kundavtal) i bolaget behöver skrivas om och bolaget kan behålla bankkonton, Google-konton m.m. Ja det blir en hel rad fördelar, nackdelen är att affären bör ha en viss minsta storlek för att det ska bli intressant. Ett AB ska ju ha minst 50 000 kr i AK. Men jag skulle definitivt rekommendera att lägga upp affärerna på det sättet hellre än att göra inkråmsförvärv med enskilda firmor.
Senast redigerad av Conny Westh den 2014-05-20 klockan 11:36
|