Visa ett inlägg
Oläst 2014-05-05, 13:47 #4
Webjake Webjake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Webjake Webjake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är en stark fördel att använda AB vid offentliga upphandlingar, ibkand skriver de uttryckligen att det är ett krav, men det är sällan jag sett att andra bolagsformer får kontrakt.

Däremot så är inte ett tillfälligt AB möjligt. Du kan inte "byta-tillbaka" eftersom AB kan bara avslutas på tre olika sätt, Konkurs, Likvidation eller sammanslagning med annat AB. Det kommer att vara mycket negativt för dig som person i kreditupplysningar om du väljer Konkurs eller Likvidation.

Dessutom brukar (inte alltid men mycket vanligt) det i offentliga upphandlingar krävas att bolaget har minst 3 historiska årsbokslut att visa upp. Det utesluter i praktiken nystartade bolag att delta i offentliga upphandlingar.

I många fall krävs även en viss minimiomsättning.
tackar conny. exakt det jag ville veta.
Får "chansa" med min enskilda firma då. Det står dock ingen kravspec på AB samt minimiomsättning men jag har 6 års historik iallafall. Vad mer kan det bli aktuellt att visa upp? referenser möjligtvis?
Webjake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat