Citat:
Ursprungligen postat av johan1234
2. Du har en process för uppgradering av alla kunder samtidigt.
Denna är absolut smärtsam för en del. Oftast dock om man inte haft en sådan här process på plats under en viss tid. Viktigast här är att ge både gott om tid och guida i vad som har förändrats. Vi vissa fall är det smidigt och inget måste göras - men vid stora uppgraderingar sker förändring där till och med kod måste uppdateras. Om du ger upp till 6 månader för folk att anpassa sig och dessutom god information om vad som bör uppdateras - så fungerar det ganska väl.
|
Att det kan bli smärtsamt håller jag med om. Dock inte särskilt svårt att råda bot på genom att flytta till ett webbhotell som erbjuder valfrihet.
"Upp till 6 månader" är förresten en intressant formulering, det kan handla om 7 sekunder eller CityNetworks 7 veckors notis (PHP 5.3 -> 5.5), men tror att de flesta snarare skulle tycka att "minst 6 månader" vore rimligare.
Citat:
Det vi tror, rätt eller fel, så håller du konsekvent en väg som nummer 2 ovan så kommer kunder vänja sig vid att det kommer nya versioner samt att vi kan ge dem både bästa prestanda (som man som kund utgår från oavsett version) men också mycket säkra och väl uppdaterade versioner för alla.
|
Tja, att läxa upp sina kunder på det viset kanske kan funka om man har monopol, dock funkar det nog inte så bra med lättflyktiga kunder i webbhotellsbranschen. Nåja, framtiden får utvisa om CityNetwork valde rätt väg. Så vitt jag vet är de dock ensamma om att enbart erbjuda PHP 5.5, åtminstone om man håller sig till aktörer i samma eller större storlek.