Visa ett inlägg
Oläst 2014-04-07, 14:44 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Webjake Visa inlägg
Skulle vilja fråga er hur ni pratar med en privatkund, är det alltid ink moms man ger pratar, exempel vid offert via telefon eller mail?

Vissa kollegor pratar nämligen exkl moms för att det "låter" mindre och på ett sätt redogör för hur stor del som inte är skatt.

Likaså det här med milersättning, pratar man om detta eller bakar man in detta i priset?
Med privatpersoner, föreningar och även företag som saknar Momsregistrering ska man ALLTID prata priser INKLUSIVE moms, eftersom de inte kan dra av momsen så är det en kostnad för dem.

Jag anser det vara rent bedrägeri att prata om ett pris som sen inte gäller för kunden. Pratar man priser utan moms så tillkommer ju alltid en kostnad på 25%, då tar kunden beslut utifrån felaktiga förutsättningar. En leverantör som luras på det sättet borde vara inlåst.

Det är även så att om man inte berättar att priset är exklusive moms så måste man faktiskt leverera till privatkunden för det priset inklusive moms, eftersom man har avtalat om ett pris, då blir det en förlustaffär för leverantören.

Det lönar sig aldrig att lura kunden in i ett avtal där de inte får vad de förväntar sig.

Det är bättre att vara just i affärer än att luras. Håller man på och luras så ska man slås ut från marknaden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-04-07 klockan 14:46
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat