Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jan 2004
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jan 2004
|
Måste instämma med Ivar och Johan här. Naturligtvis kan man inte testa annat än de PHP-versioner som finns på webbhotellet men frågan är väl bara om man ska visa den version som används som default eller den senaste som går att välja. Det mest tydliga blir väl kanske att visa default-versionen som default med övriga versioner under en mer detaljerad sammanställning. Då får man ett värde som stämmer bra för en mindre teknisk kunnig genomsnittskund. Man får bestämma sig om man vill testa webbhotellet eller PHP-versionerna helt enkelt (eller både och).
Benchmark-testet som Jonathan gjorde är inte helt relevant för en faktisk applikation (precis i likhet med webhosting-benchmark) och det visade inte på särskilt mycket större skillnad mot vad Clarence skrev (ca 30%). Görs testet mer relevant med en WP-installation så går skillnaden säkert ner till någonstans kring de siffror han angav. WP lämnar en hel del att önska när det gäller kod och prestanda (i synnerhet när de flesta kombinerar diverse plugins hej vilt) men nu är det trots allt väldigt vanligt på grund av användarvänligheten.
Däremot förstod jag inte riktigt vad Johan menade med sitt stycke om kundernas val av PHP-version. Att uppgradera kunder per automatik tycker jag generellt är en väldigt dålig idé, i synnerhet när det kan ske större förändringar såsom utfasning av gamla mysql-funktioner. Då blir det också lite olyckligt att som Jonathan ge en allmän uppmaning till kunderna att uppgradera om man inte samtidigt ger detaljerad information om förändringar från en version till en annan (vilka visserligen varit mindre dramatiska i de senaste versionerna). Sedan har jag också full förståelse för att man i en delad miljö inte vill ha femtielva PHP-versioner rullande bara för att tillgodose varje enskild kunds önskemål. Någonstans måste man dra gränsen. Att kunna välja mellan 2-3 olika versioner som man kan på flera svenska webbhotell i dagsläget är nog ganska lagom.
Senast redigerad av tartareandesire den 2014-04-06 klockan 17:53
|