|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Sep 2007
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Sep 2007
|
Kul att han är nyfiken på IT-världen! :-)
Inom webbutveckling så finns det några mer eller mindre tydliga spår:
* Java: Java, Spring, Solr, Hibernate, applikationsserver (t.ex. Tomcat), några frameworks (t.ex. sling, struts, tapestry, spring mvc, etc) och gärna även flera databaser (t.ex. Oracle + MS SQL)
* Microsoft: C#, SQL Server, MS MVC, ASP.NET, IIS, LINQ, Entity Framework, WCF, något MS-CMS (t.ex. EPiServer) gärna även SSRS och SSIS då det används rätt flitigt (tyvärr)
* Öppna teknoligier: PHP, MySQL, PostgeSQL, något PHP-framework (t.ex. Laravel), några PHP-CMS (t.ex. Wordpress, Joomla, Drupal, etc), gärna något övrigt öppet språk, Linux, gärna något e-handelslösning
Och dessutom alltid: HTML, XHTML, HTML5, CSS2, CSS3, Javascript, JQuery, Single-page application framework (t.ex. AngularJS), NoSQL-databaser (t.ex. Redis)
Alla dessa tre spår kommer det finnas jobb för i framtiden. Generellt tror jag det är rätt bra om man inte är för bred, jag har hoppat lite mellan alla tre och märker att jag ibland kan sakna behövlig spetskunskap inom vissa områden. Å andra sidan kan jag se saker mer generellt och ha en bredare förståelse för begrepp och koncept. Vilka teknologier som är populära varierar från ort till ort - om man planerare på att bo på en mindre ort kan det varar värt att kolla igenom företagen innan man satsar på en speciell inriktning så att man vet att man är attraktiv på den begränsade arbetsmarknaden. Skall man jobba i en större stad så finns där möjligheter inom alla inriktningar.
Vill man inte jobba som utvecklare finns det även andra kul roller, t.ex:
* Projektledare
* Support
* Testare
* Kravare
* Affärsanalytiker
Edit:
Det som jag tycker det generellt snackas mycket om idag är ORM:ar, single-page applications, webservices, responsive design (tyvärr) och js - dessa koncept kommer användas och finnas med under flera år.
Teknologier jag tror kommer minska de kommande åren är stored procedures (har varit stort inom MS-världen men är äntligen på väg UT), vb.net, asp.net, xhtml (tyvärr).
Senast redigerad av coredev den 2014-04-02 klockan 22:07
|