Citat:
Ursprungligen postat av coredev
Källa på det?
Generellt så tycker jag att både borgerliga och socialdemokratiska regeringar har arbetat bra med att kontinuerligt justera straffskalorna. Att sitta hemma vid köksbordet och gnälla på hårt arbetande politiker och sedan gå och rösta på SD löser inga problem. Vill du ha en förändring så engagera dig själv politiskt istället - det borde inte komma som en nyhet för småföretagare (vilket jag gissar att majoriteten på WN.se är) att man själv måste kavla upp ärmarna och ta tag i problem för att få dem lösta.
|
Det stod i massmedia för ett antal år sen. Det var alltså vad tingsrätten utdömde, om det överklagades och hur det i så fall gick sen vet jag inte.
Du kan få ett annat fall med
källa: Rattfull kör ihjäl en person, döms för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, olovlig körning, fyra fall av grov olovlig körning samt två fall av ringa narkotikabrott och får 15 månader. Åklagaren yrkade på 30 månader. Ett skämt i båda fallen.
PS. Det finns ännu mer, bara att söka på
http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp t.ex.
denna. Kör man ihjäl någon så ska man se till att man är full för då är det aldrig annat än vållande till annans död. Det är ett systemfel enligt min åsikt.